Der er intet der styrker sammenholdet som en fælles fjende
Det var også det fremtrædende budskab efter drøftelser mellem den Danske og Norges statsminister og efterfølgende pressemøde i dag den 9. Marts 22 kl 13:30
Under alle "kriser" de sidste 100 år har MÆRSK vist samfundssind og national sammenhold såvel som forståelse for vores Nato allierede og USA når der har været behov for hjælp fra Danmark´s darling og en af de største bidragere til en velpolstret statskasse.
Er der nu igen tid til at "Lefle" for hjælp fra MÆRSK - ?.
Rettidig omhu, har altid været et slogan i MÆRSK koncernen.
Er det det den vestlige verden nu kan drage nytte af.?
Kan Danmark sammen med Norge i særdeleshed drage "benefit" af MÆRSK,s evne til "at være på forkant og drage rettidig omhu" ?
Da jeg for snart 3 år siden lagde samme oplæg på FB. (for at provokere FH.). var det et spørgsmål om effektiviteten i processen "POWER TO X" og skeptikere brugte argumentet "Man går over åen for at hente vand", hvilket der på det tidspunkt kunne være en snert af sandhed i.
Alligevel har MAERSK investeret mange MIA. i projektet og i dag er energipriserne mere end 100% højere.
Det betaler sig nu, "med mange fold" at gå over åen for at hente vand.
Direkte ledningsført Sol og vindenergi er ikke stabil og i forhold til det globale energiforbrug har vi slet ikke kobber og kapasitet nok til at forsyne dansk energiefterspørgsel i ren ledningsført EL. Når vi taler om Power-to-X, taler vi primært om at udnytte overskud af grøn strøm til produkter, der kan hjælpe os frem over store afstande til vands, til lands og i luften, hvor en direkte ledning ikke er mulig
Er det nu vi "IGEN SKAL SPØRGE DANSK INDUSTRI OG MAERSK" ?
Denne gang med anmodning om at fremskynde projekt POWER TO X - - og denne gang i samarbejde med Norge hvor omgående nedlægning af en ekstra trykledning til Norges Gasfelter over
det danske -Thyra feltet (til genåbning), på kort sigt kunne frigøre den vestlige verden for Gas fra Rusland og på længere sigt kunne benyttes i den Europæiske POWER TO X infrastruktur og transport af brint. (Hydrogen, kemisk symbol: H2)
|
Hvis en ny trykledning fra Norge kobles på den Danske naturgasledning og vi kobler energiøen Hesselø på den europæriske POWER TO X infrastruktur, der leverer X-energier (Ethanol - Ammoniak (NH3) - El - Gas og brint -Hydrogen "H2")- - - (Det gamle gasnet kan faktisk transportere både Brint og Gas i et forhold til: Brint max 15% og Gas 85%) til Grænsestationen Helsingør.
Så vil man kunne dimensionere netværket meget mindre ned gennem Sjælland fordi
den Pipeline til Sverige og Finland bliver "Boostet" i Helsingør, sammen med forbindelsen til Norge
Danmark satser på havvindmølle parker og er langt fremme i skoene med Power-to-X
|
Kunstige Elektrolyse og energiøer |
Med udbygningen af Havvindmølleparker ved vi at det bliver nødvendigt at tredoble transportkapaciteten i det jordlagte Elnet, herunder også nedgravning af, og en kraftig kapacitetsudvidelse af de i dag mastebårne 400 MW luftledninger.
Den energi Power-to-X teknologien producerer, leveres som El, Brint og flydende brændstof, og kan ledningføres i samme forsynings korridorer som i dag benyttes af elnettet og naturgas-nettet. (samme infrastruktur - - - Ethanol - El - Gas og brintinfrastruktur), og ikke mindst kan man herved lagre vindenergi i form af Brint og X-energier på de producerende energiøer og strategisk udvalgte lokationer.
Vi har set i alle konflikter og krige at energiforsyningen er højt prioriteret som mål, vi ser at Rusland målrettet går efter Ukraines atomkraftværker og digitale infrastruktur, derfor er der fornuft i at producere og lagre den Elenergi vi på tidspunkter ikke umiddelbart kan bruge, som elektrolyse baseret X-energier på produktions stedet. - - det vil alt andet lige flytte militære mål fra by og boligområder og til de anlagte energiøer, som også vil være langt nemmere at forsvare med raket og radarudstyr hvor Danmark teknologisk er langt fremme.
Virkningsgraden er i dag kun 75 - 80% ? - Ja men det er jo også kun de sidste 25 - 30% af Havvindmølleparkens kapasitet vi udnytter ved POWER TO X elektrolysen, hvilket er en WIN - WIN fordi de sidste 25 - 30% er en beregnet overkapasitet som ellers ville gå til spilde.
Power-to-X (PtX) bliver et afgørende element i omstillingen fra fossile brændsler. I dag debatteres og planlægges mindre elektrolyseanlæg vilkårligt placeret, men ved et samarbejde i hele energisektoren, både på transport og produktionsområdet, vil der være større udnyttelse af Power-to-X teknologien ved etablering af større elektrolyseanlæg strategiske med indfødning så tæt på de største Havvindmølleparker som muligt og direkte til et Landsdækkende Ethanol - El - Gas og brintinfrastruktur/transportnet.
I mere end 400 År var Helsingør en af Nordeuropas betydeligst købstæder
og skiftende Konger hentede enorme rigdome fra sundtoldsbyen Helsingør ved at
opkræve told fra alle handelsskibene gennem sundet.
Verden har siden forandret sig, men Kronborg blev bygget for at opkræve
sundtold ved det strategisk vigtige sted med den smalle indsejling til
Østersølandene.
Helsingør nyder stadig en strategisk gunstig lokation og hvis energiminister
Dan Jørgensen mener det alvorligt med udvikling af Power to x og Grøn
energi som en oplagt eksportvare, - Ja så kunne Helsingør´s strategiske
beliggendhed være velegnet til en storscale produktion af Ethanol - Ammoniak (NH3) - El - Gas og brint
til eksport. - eksport og import station for skibstransporteret POWER TO X
produkter til- fra hele Østersø regionen og Finland.
I stedet for opkrævning af told fra de mange gennemsejlende skibe i Sundet, som Danmark gjorde gennem 400 år, vil Power
To X teknoligien åbne mulighed for at Danmark kunne blive storeksportør af elektrolyse baseret ammoniak som bunker-fuel - Brint og
Ethanol med et storscale elektrolyseanlæg i Skibstrup (Nord/vest for Helsingør), med rørføring til tre store indfyldnings-standere
i Øresund ud for Trykkerdammen, - - De samme standere kunne benyttes til indfyldning - Import af Flydende naturgas eller LNG naturgas fra USA og Norge (for hurtigst muligt at gøre os uafhængig af Russisk gas) indtil vi får en stærkere udbygning af POWER TO X infra struktur nettet. - - - Det ville føre POWER TO ELSINORE.
Den til dato kendte virkningsgrad for et Elektrolyse anlæg er ca. 70-75% men
hovedparten af de sidste 25-30% er spild i form af varmeudvikling. Den
spildvarme kan hentes hjem igen hvis vi kombinerer den grønne omstilling med
vindenergi og varmepumpe baseret boligopvarmning hvor de nye jord til vand
varmepumper til større fjernvamestationer bliver 25 -30 % mere effektive hvis
jordslanger nedlægges og opsamler spildvarmen omkring de nedgravede 400 MW
Elkabler. Tyskland er langt fremme med udvikling af et landsdækkende Brint infrastruktur net og for at opnå en endnu højere virkkegrad skal der samarbejdes om udviklingen af et fælles Ethanol -Ammoniak (NH3) -El -Gas og brintinfrastruktur Netværk. - Her har Danmark mulighed for udbygning af en fælles Brintinfrastruktur i de allerede eksisterende El-Gas-fibernet korridor, hvorved spildvarmen fra El-transport og Elektrolyse produktionen også kan udnyttes for at hæve virkningsgraden til 90-95%, og så begynder Power To X teknologien at være rigtig interessant.
Man har ved nedgravning af 400KW ledninger over længere afstande oplevet øget "støj" i elnettet og der eksperimenteres med en indkabslet kabelføring i en LNG naturgas trykledning kunne måske løse det problem, og samtidig benyttes den overskydende varmeudvikling (spildvarme) i vores "vand/Hydrogen til vand" - varmepumpebaserede varmecentraler
Overskudsvarmen ved en større elektrolyse station og Brintproduktion i
Skibstrup, ville være nok til opvarmning af hele Helsingør med jord til vand
varmepumper i en ny fjernvarmecentral til afløsning af det meget CO2 belastende
flisfyr.
Updated 10 Mar 2022
Vi ved at transport af El i de store 400KW kabler udvikler varme.
Vi ved også at transport af El i de store 400KW kabler bliver langt mere effektivt ved nedkøling.
Vi ved også at effekttabet ved Elektrolyse processen sker på bekostning af udvikling af overskudsvarme.
Vi ved at de store varmepumper til boligopvarmning i fjernvarmeværker udvikler Kulde i jordslangerne.
Vi ved også at "Liquid hydrogen" (LH2) skal køles ned til -252.87 °C; under 33K tryk inden brint bliver flydende til lagring.
I dag bruger man nedkølet olie , dels til nedkøling på vores transformatorstationer og til nedkøling af de allerede nedgravede 400KW kabler fra vores kabelstationer. Den olie et fosilt brændstof og skal naturligvis udskiftes med flydende Brint under tryk, hvilket vil være med til at reducere CO2 udslip og vil være langt billigere og mere effektivt.
Når vi er så vidende, burde vi også kunne finde ud af at samle Fremførelse af El, nedkøling af Elektrolyse baseret HO2 (hydrogen flowet) i en og samme trykledning der kan tilsluttes direkte til en varmepumpe i fjernvarmecentralen.
Det er jo tåbeligt at vi decentralt køler ned og varmer op med store energitab flere gange, når vi ved at de store varmepumper kan klare processen begge veje ved central placering i forbindelse med vores overordnede energinet. (der kunne effektiviseres med en besparelse der svarer til over 25 % af Danmarks behov til boligopvarmning.)
Det kan lyde lidt indviklet men når brint er kølet ned til -252.87 °C, und 33K tryk, kan den flydende Brint transporteres i en trykledning der omslutter og nedkøler et 400Kw elkabel idet den flydende tilstand i brint ikke ændres ved højere temperatur men kun ved lavere tryk. "Liquid hydrogen" er således langt bedre til nedkøling i transformatorstationer og 400Kw elkabler fordi der er en langt højere temperatur margin til udnyttelse frem for nedkølet olie som omvendt bliver trægt flydende ved lavere temperaturer.
Derfor skal HELE vores sikkerheds og energipolitik lægges om og der skal udarbejdes en "drejebog" over vores energi-infrastruktur hvorunder fremtidige kommunale varmestationer skal opføres på en "i drejebogen" forudbestemt lokation i umiddelbar forbindelse til en vedvarende energikilde vindmøllepark hvor det er muligt.
Ligeledes skal stærk energikævende industri henvises til lokationer med umiddelbar adgang til vores energi infrastruktur net for at mindske energitabet ved transport.
Danmark´s BNP kan øges væsentligt ved en gennemtænkt fast energi infrastruktur med fuld udnyttelse af POWER TO X.
|
PowerTo X - Shipping giant Maersk |
Energipolitik er NU sikkerhedspolitik siger regeringen ?
Sådan har det bare altid været, men det er først NU det er gået op for
regeringen.
I Danmarks egen sikkerhedspolitiske interesse bør der udarbejdes en overordnet drejebog hvor
der er taget højde for ALLE aspekter i den nationale sikkerhedspolitik samt vores forsyningspolitik
således vi ikke igen efterlades i den situation vi i dag står midt i.
Havde vi tidligere udarbejdet den sikkerheds-drejebog, havde vi nok haft et tættere samarbejde omkring de Danske og Norske Gas og oliefelter og der havde været større sansynlighed for at vi nu kunne hente mere såvel gas som olie fra det Dansk - Norske samarbejde, uagtet at vi selv har været for hurtig til at lukke thyra-feltet.
Læs også min tidligere artikkel
Hvis hele Norden sammen med Finland bliver Nato partnere, så ligger Danmark som et logistisk knudepunkt der gør os sårbare for fjentlige angreb uanset hvem fjenden er eller bliver.
|
PowerTo X - Updated 10 Mar 2022 |
Dette skal vi være os bevidste, men omvendt, også derfor være bevidst om den benefit den gunstige strategisk vigtige beliggendhed kan afkaste.
I meget tæt samarbejde med Norge har Danmark med Grønland og Førøerne en yderst vigtig strategisk beliggendhed i forbindelse med en ny sejlrute til Canada, Washington eller Asien via Barentshavet, hvilket styrker vores betydning i Nato regi. - - Det vil nok være svært at forklare enhedslisten at vi slet ikke kan melde os ud af Nato, uden vi automatisk starter en krig. (World Waar III)
Global green-hydrogen pipeline exceeds 250GW
Rapidly
rising number of gigawatt-scale renewable H2 developments promise
economies of scale that could drive down the cost of the zero-carbon fuel Updated 10
Mar 2022 19:17 GMT
Shipping giant Maersk to become major green hydrogen consumer as it embraces methanol fuel
Danish company has ordered 12 methanol-powered container vessels from shipbuilder Hyundai Heavy Industries
11 January 2022 19:17 GMT Updated 13 January 2022 5:00 GMT - By: Leigh
Collins
In the last ten years, the development of pure hydrogen engines has gone really fast
How fuel-agnostic engine platforms can reduce carbon emissions of commercial
transportation
I den nye energiaftale (15/03-2022) er foreløbig aftalt 4-6 GW elektrolysekapacitet og håndslag på at forpligte Danmark til ikke blot at forsyne sig selv med grønne Power to X-brændsler til lastbiler, fly og skibe – vi skal også kunne eksportere grøn energi til resten af verden, når vi når 2030
Solcelle-energi er den mest forurenende af alle
. Når udledningen af klimagasser ved produktionen af solceller bliver medregnet, så er solceller langt den mest CO2-svinende grønne teknologi og udleder i det samlede regnestykke, mere CO2 en kul - gas og olie.
I produktions processen af solceller som har en levetid´s cyklus på kun ca. 5-6 år, sker der et massivt udslip af klimagasser, der er langt mere klimaskadelige end CO2.
Produktionen forurener f.eks luften med SF6 der er 39.800 gange så klimaskadeligt som CO2,
NF3 der er 17.200 gange så klimaskadeligt som CO2,
og C2F6 der er 9.200 gange så skadeligt som CO2.
Ved produktion af solceller og batterier, benyttes hvert år millioner af tons giftigt bly til
lodninger i solceller.
Når baterier og solceller udskiftes/skrottes efter en cyklus på 5 - 6 år, er bly et affaldsprodukt (i lighed med atomaffald) der forbliver giftigt i al evighed, og når alle mellemregninger medtages er Solselleenergi på vores bredegrader den største miljøsviner af alle, der på sigt er en langt større trussel mod menneskeheden end atomaffald og stråling.
Beregninger "foretaget af EU-forskere i projektet ExternE" viser, at solceller i Tyskland udleder 180 gram CO2 for hver produceret kWh, hvis man medregner produktionen af solcellerne. Opråb fra forsker: Solceller er den mest klimaskadelige grønne energiform
En danskproduceret kilowatt-time produceret ved olie - kul - gas udledte i 2018 150 gram CO2. pr. kWh (der er anvendt Energinets miljørapport 2019 med fradrag ef vindenergi)
SOEC-teknologien viser lovende takter
På nuværende tidspunkt dyster SOEC-teknologien med to andre teknologier på markedet om at få vindmøllestrøm ned i tanken på tunge transportmidler. Det er elektrolyseteknologierne AEC (alkalisk) og PEMEC.
Alkaliske elektrolyseanlæg er allerede på markedet i megawatt-skala og har været det i årevis.
Det schweiziske energiselskab H2 Energy Europe planlægger at investere et milliardbeløb i opførelsen af Europas største PtX-anlæg i Esbjerg, som efter planen skal stå klar i 2024 og vil skabe 200-300 arbejdspladser. Anlægget skal omdanne grøn elektricitet til brint, som kan bruges direkte i lastbiler og anden tung landtransport. Som planerne ser ud nu, kommer Esbjerg til at huse to PtX-anlæg, som på hvert deres område bliver Europas største, siger Esbjerg Kommunes borgmester Jesper Frost Rasmussen.
vindmøllestrøm ned i tanken på tunge transportmidler
Stærk og erfaren PtX-aktør
H2 Energy Europe er en erfaren aktør på Power-to-X-fronten, da virksomheden allerede producerer grøn brint i Schweiz og har 50 brintlastbiler på vejene, mens yderligere 1.600 forventes at blive leveret indenfor de næste fem år. Derudover har virksomheden et netværk af brinttankstationer i samarbejde med store aktører som Hyundai, Alpiq og Linde. Det er også en del af planen, at brintlastbiler og brinttankstationer skal være en del af H2 Energy Europe’s brintbaserede økosystem i Danmark.
På sigt vil indførelsen af brintlastbiler hjælpe Danmark med at nå sine klimamål.
I konkurrence med Atomkraftværker
Der forskes nu med Smeltet salt-kraftværker som viser stort potentiale.
Reaktoren fodres med Thorium som udvindes ved minedrift i Norge, men vi har også Thorium miner på Grønland
De nye reaktorer vil være ideelle til at forbrænde thorium og åbne en ny og nærmest uudtømmelig energikilde. Thorium kan ikke selv spaltes, men kan omdannes til spaltelig uran-233 ved neutronbestråling i en reaktor.
Et almindeligt atomkraftværk med en kapacitet på 1000 MW forbruger årligt 35 tons beriget uran, som fremstilles ud fra 250 tons uran udvundet fra miner. En smeltet salt-reaktor med samme elproduktion vil kunne klare sig med et enkelt ton udvundet thorium. Mængderne af radioaktivt affald bliver tilsvarende mindre.
Tilmed vil affaldet fra thorium kun være højradioaktivt i 300 år, mens det brugte brændsel fra nutidens atomkraftværker skal deponeres i 100.000 år. - - (men kan nogen have kompetence til at pantsætte kloden i bare 300 år??? - - der er stadig vedvarende stråling i Thorium atomaffald, uanset om vi dumper det på Nordpolen.)
Læs mere om Thorium og Smeltet salt-kraftværker
3,8 tons Thorium kræver det at dække Danmarks årlige strømforbrug på 33,6 TWh – til sammenligning ville vi skulle bruge 950 tons uran.
Men der er stadig rest stråling i det Thorium restaffald vi skal deponere i 100.000 år.
Tests og teknologi er og bliver ikke færdigudviklet inden for de næste 8-10 år, og har vi til den tid løst affaldsproblemet. har vi allerede opbygget en infrastruktur på grønland, der giver let adgang til udvinding af Thorium. som findes i store mængder i grundfjeldet.