WORLD’S LEADING POWER SYSTEM OPERATORS LAUNCH GLOBAL CONSORTIUM
Så sker der noget: Adm. direktør i Ørsted, Henrik Poulsen ser
et stort potentiale i grøn brint og grønne brændstoffer. Spiller Mærsk
sine kort rigtigt, kan der ligge en ny guldgrube for danskerne. -
|
Maersk kalder det nye skibsdesign for den største nytænkning siden Maersk lancerede triple E-skibene med en kapacitet på 18.000 teu i 2013. | Foto: Maersk
Otte skibe, der skal sejle på grøn metanol fra 2024, med en kapacitet på 16.000 teu bliver de første med det nye design.
|
Her forleden blev Henrik Poulsen hentet ind til Mærsk, netop med tanke på at
blive global medspiller i det attraktive Marked.
Forsyning
Helsingør skal trække hænderne op af lommen - -Helsingør har en
fantastisk mulighed for at rette op på de seneste års sindssyge
investeringer.
Drop
den allerede outdated solcellepark og lav noget lobby/benarbejde for at få
oprettet en GRØN Power-Station i Helsingør,
|
Den nye vindmøllepark på Hesselø |
Den nye energiø ud for Bornholm kunne levere "Brint" til
Kastrup Lufthavn, se her hvordan AIRBUS er langt fremme med HYBRID
luftfart.
Mærsk er allerede gået ind, og sammen med Ørsted og Haldor Topsø vil de lægge
sig i front for det Danske Energinet med Bunkers aktivitet i Helsingør
Samtidig har en gruppe af virksomheder, der blandt andet består af Ørsted, Mærsk og DSV, fremlagt planer om at bygge en enorm københavnsk brintfabrik, der skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grøn energi.
Alle er steget 50 - 100% i kursværdi de efterfølgende 52 Mdr.
Helsingør
har rigtig gode kort på hånden hvis de bliver spillet rigtigt, men det
skal være nu, og det skal være fordi Forsyning Helsingør kan se en
ide i et udviklingssamarbejde med ovennævnte CONSORTIUM fordi Det nyoprettede CONSORTIUM
har brug for en "prøveklud" med den helt rigtige strategiske
beliggendhed der betyder at Helsingør kan blive Knudepunktet og den vigtiste
Danske Bunkerstation der har den allerbedste location for eksport af ALLE typer
GRØN energi til de mange mange skibe der sejler gennem sundet uden de store
skibe skulle afvige ruten. (Helsingør kan tilbyde en dybde på mere end 18 m under kølen til de helt store skibe). Herunder ikke mindst MÆRSK´s egne mange skibe
(derfor er MÆRSK også interesseret i Helsingør, - måske helt deres egen
produktion og bunkerstation i Helsingør). Når der i en periode blæser for lidt, henter vi energi fra Sverige - Norge´s vandkraft og er der overskud af vind, så gemmer vi overskusenergien til Hydrogen elektrolyse produktion.
|
Et net af nye Hydrogen stationer |
Hvis energiøen Hesselø leverer energi til Grænsestationen Helsingør,
vil man kunne dimensionere netværket meget mindre ned gennem Sjælland fordi
den Pipeline til Sverige bliver "Boostet" i Helsingør.
Helsingør´s "gevinst" vil blive billig
Oveskudsvarme. Helsingør kommer på det teknologeiske landkort med en CO2
udledning reduceret med langt over 80% inden 2030. - - en gratis krydstogtkaj og
et helt uvurderligt boost i krydstogtturismen fordi alle krydstogtskibene
alligevel skal have Grøn Bunker fuel.
Ikke mindst vil hele baladen afkaste 7 - 800 gode arbejdspladser, måske
mere hvis administrationen også vælger Helsingør, men det må blive
Borgmesterens arbejde og ansvar. - - Det er her "Borgmesteren skal sælge varen"
Læs også Hydrogen Passenger Vehicles Ready for Take-Off
Læs også:
How hydrogen combustion engines can contribute to zero emissions
June 25, 2021 | Article